Thursday, September 13, 2007

هو فيه ايه

انا عايز اعرف هو فيه ايه
ايه اللى بيحصل فى مصر اليومين دول محدش فاهم حاجه فى اى حاجه
امبارح كنت بمارس هوايتى المفضله انا وشلة الفشله اصحابى فى الكليه كنا ماشيين على كورنيش اسكندريه بس لفت نظرى حاجه غريبه يمكن هى موجوده من زمان بس انا مكنتش حاسس بيها عشان كنت لسه عيل من بتوع مامى وبابى وباخد مصروف منهم بس دلوقت لما كبرت حسيت بيها ولا يمكن هى لسه جديده اليومين دول
المهم قعدت اتفرج على اشكال الناس اللى ماشيه فى الشارع بغض النظر على المزز اللى ماشيه على البحر دى بنات فايقه ورايقه قعدت ابص على الناس لاقيتهم بيكلموا نفسهم ومفيش اى علامة امل فى وشهم الواحد منهم كمان شويه هيجرى فى الشارع ويقعد يصوت بس ازاى وليه دى الحياه فى مصر زبادى فى الخلاط وكله تمام والشباب كلها فرحانه وكله شغال وكله لسه راجع من المصيف فى مارينا ايه بس اللى يغم فى البلد عشان كل ده
الظاهر من كتر قرايتى للجرايد القوميه جاتلى حالة هستريا هى مش برده الجرايد دى بتطلع من عندنا ولا انا مش واخد بالى اصل ساعات بيجيلى احساس انها بتطلع من احدى دول العالم المتقدم وجايبنها تصدير مع علب الكبريت الباكستانى اللى احنا بنستوردها
وجت بظروفها انى قعدت جنب واحد من هؤلاء القوم القادمون من كوكب اخر وسالته انت ليه مش مبسوط زى بقية الشعب بصلى بصه كده وحسيت انه هيصدر صوت رخيم من الانف فابتعدت قليلا وقولتله هو انا قولت حاجه زعلتك فضل باصصلى نفس البصه وقالى انت منين ياله؟!!!! قولتله انا من هنا يا عمو قالى انت عارف انا بقبض كام قولتله كام وانا منتظر مبلغ خيالى زى مالحكومه بتقول بالميت كده هيكون بيقبض 400 جنيه ولاحتى 350 بعد الخصم والذى منه ولكن قالى الصاعقه اللى حسيت ساعتها انا قفايا بردان وعايز ادفيه قالى: انا بقبض 176جنيه ومطلوب منى اكل واشرب والبس وانام واسكن واصرف على اخواتى واتجوز واربى عيالى اللى المفروض لسه عندى المقدره على انى اجيبهم (من وجهة نظره) وقالى كل سنه وانت طيب رمضان جانا والمدارس جاتنا والسنه زى الفل فسألتى نفسى حائرا انا هقبض كام
اسف قصدى سألته وانت بتعمل ايه بيهم قالى بلبس بس مش لاقى حاجه اكتر من انى كل ماقبض المرتب البس قولتله انت متجوز؟ !!بصلى نفس البصه وحسيت انه عايز يقولى انت عبيط ياله بس الحمد لله كتمها فى سره وغير الموضوع و قالى : انا مقدم على طلب هجره لاثيوبيا بيقولوا ان هناك فى شغل لو لاقيت هبقى اتجوز من هناك
حبيت بقى اقوله حبة كلام من اللى بتفرج عليهم فى البيض بيضك ولا حبة اغانى وطنيه بلدى الود ودى احضن ترابك بيدى ومتقولش ايه اديتنا مصر قول هاندى ايه لمصر
قولتله طب ماتعمر الصحرا قالى ادوها لمستثمرين يعمروها عشان احنا مالناش فيها حسيت ان مش لاقى حاجه اقولهاله غير ان يشوفلى واسطه عشان اسافر معاه اثيوبيا لانى كنت عايش فى حلم كبييييييييييييييييييييير

1 comment:

سفروتة said...

احم ..احم

اولا انا باحييك علي المدونة بتاعتك لانه اشعر انك هتقدر تديها كمان وكمان

وموضوعك ده جه علي الجرح،فعلا اللي احنا فيه ده مآساة..وشئ مؤسف جدا

ربنا يرحمنا برحمته